Ansluta 2st gamingdatorer på övre våning

Permalänk

Ansluta 2st gamingdatorer på övre våning

Hej, undrar hur jag enklast o bäst för att köra två gamingdatorer på övre våningen. Idag körs en gamingdator uppe som är på nätverket via tp-kabel direkt från routern.
För att ansluta en till gamingdator uppe, behövs det en switch?

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Det behövs en switch, så behöver du inte dra två kablar upp från routern.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Det behövs en switch, så behöver du inte dra två kablar upp från routern.

Tack för svar, tips på switch? kan du länka till någon som håller måttet

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan5588:

Tack för svar, tips på switch? kan du länka till någon som håller måttet

https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå samma, har en sådan själv

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Skulle föreslå samma, har en sådan själv

Har tre

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

+1 på ovan nämnda switch.

behöver inte va dyrt för att fungera tillfredställande har några olika i liknande utförande som ovan netgear från olika tillverkare och ingen av dem har någonsin varit ett problem.

vanliga dumswitchar har inte speciellt mycket som kan gå fel.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/1498225,66741,67134,...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det finns även förgreningskontakter till RJ45 kontakten så man kan köra 2 datorer via samma kabel. Det är ju 8 trådar i sladden men bara 4 behövs. Har inte koll var man köper sådana men har själv några stycken som jag använt förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

+1 på ovan nämnda switch.

behöver inte va dyrt för att fungera tillfredställande har några olika i liknande utförande som ovan netgear från olika tillverkare och ingen av dem har någonsin varit ett problem.

vanliga dumswitchar har inte speciellt mycket som kan gå fel.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/1498225,66741,67134,...

Enda "nackdelen" jag har märkt av är att de väger rätt så lite och har man då lite stela kablar så ligger den inte så snyggt

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stigw:

Det finns även förgreningskontakter till RJ45 kontakten så man kan köra 2 datorer via samma kabel. Det är ju 8 trådar i sladden men bara 4 behövs. Har inte koll var man köper sådana men har själv några stycken som jag använt förr.

Det är ingen bra lösning för det begränsar hastigheten till 100 Mbit och det krävs också en splitter i vardera änden, en switch är det rätta sättet och prisskillnaden är rätt liten då det går att hitta Gbit switchar under 200 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av svalle:

Enda "nackdelen" jag har märkt av är att de väger rätt så lite och har man då lite stela kablar så ligger den inte så snyggt

ja det är väl kanske en nackdel jag har dock alltid skruvat fast den i väggen strax över golvlisten brevid uttaget eller på baksidan av en möbel så inte stött på det problemet.

de har ju keyhole fäste för ändamålet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja det är väl kanske en nackdel jag har dock alltid skruvat fast den i väggen strax över golvlisten brevid uttaget eller på baksidan av en möbel så inte stött på det problemet.

de har ju keyhole fäste för ändamålet

Får bli något liknande här sen när julen är över och det inte är julklappar överallt

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max